Kompetensutveckling inom HR och rekrytering
En kort kurs som ger dig fördjupade kunskaper om analysmetoder, projektledning, kommunikation och marknadsföring. Innehållet är tvärvetenskapligt mellan HR-strategi och marknadsföring och kommunikation.
Stora förändringar
HR-avdelningarnas arbete har förändrats i takt med att omvärlden har förändrats. I dag är det arbetstagarens marknad och arbetsgivare har svårt att attrahera och behålla arbetskraften. Dessutom så väljer de yngre generationerna att arbeta i företag som har ett ”Why” eller högre syfte. Företagen i dag behöver därför arbeta med sitt employer brand.
Spetskunskaper
Verksamma HR-personer behöver öka sin kompetens inom employer branding. Det handlar framförallt om analysmetoder, projektledning, kommunikation och marknadsföringskunskaper. Allt detta lär du dig på denna korta YH-kurs.
Digital och på distans
Kursen är kostnadsfri och på distans, vilket underlättar för arbetsgivare i hela landet kan låta sina medarbetare gå utbildningen. Eftersom kursen även innehåller ett projektarbete ute på arbetsplatsen, så kommer även detta gynna arbetsgivaren.
Att attrahera och behålla medarbetare är en av de största utmaningarna för företag och HR avdelningar i dag, Sveriges HR-förening.
Innehåll i kursen
Kursen består av 5 block och parallellt med undervisningen kommer den studerande att bedriva ett projektarbete på sin arbetsplats.
Block 1 – Vad är Employer Branding och varför ska man jobba med det?
- Omvärldsanalys
- Gränslandet HR och kommunikation
- Förankra internt
- Nulägesanalys
- Projektplan och målsättning
- Projektledning
- Avsiktsförklaring/projektplan kopplat till behov på
- Arbetsplatsen
Block 2 – Företagskultur
- Konsten att vara en attraktiv arbetsgivare
- Vad attraherar ungdomar
- Fördelar med värderingsstyrda företag
- Rekrytering och employer branding
- Talangförsörjning
- Arbeta med successionsplanering
- Bygga en företagskultur och koppla dessa till employer
- Attrahera rätt medarbetare
- Exempel på olika företagskulturer
- Framtagande av värdegrund och företagskultur
Block 3 – Employer branding strategi och handlingsplan
- Strategi och handlingsplan
- KPI:er och mätetal
- EVP
- Målgruppsanalys
Block 4 – Kommunikation
- Målgruppsanalys
- Kommunikationsplaner
- Marknadskanaler
- Paketering, annonsering, exponering
- Verktyg
- Ambassadörer
- Storytelling som verktyg
- Vad gör organisationer som lyckas?
- Hur håller man employer branding arbetet vid liv och
- uppföljning
Block 5 – redovisning av interna projekt
—
Utbildare på Employer branding
Viveka Holm är utbildad personalvetare och lärare och har skrivit en bok Värderingsstyrd rekrytering som affärsstrategi utgiven av Liber. Hon driver rekrytering- och konsultbolaget Holm Rekrytering och Interim management AB. Viveka brinner för att dela med sig av sina kunskaper inom HR och framför allt inom rekrytering och strategisk kompetensförsörjning samt employer branding.
Båb Bengtsson är ekonom med stor erfarenhet av hela rekryteringskedjan med speciellt fokus på att bygga ett stark Employer Brand för både stora som små företag. Han drivs av utveckling och förbättring, många gånger med hjälp av sina Lean Six Sigma kunskaper där han har svart bälte. Efter att han växlat inriktning från marknadsföring har han i över 10 år haft coachande roller inom HR.
Anna Nylander är en erfaren lärare inom employer branding och employee engagement med en passion för att se individer och företag blomstra och nå nya höjder. Med över två decenniers erfarenhet som varumärkeskonsult, har hon fokuserat särskilt på employer branding, vilket har gjort henne till en auktoritet inom området. Hennes breda arbetslivserfarenhet spänner från ledande globala företag till medelstora organisationer över hela Europa.
Alla studerande på våra korta kurser har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom över 16 000 onlinekurser.
Yrkesverksamma föreläsare och lärare
I själva upplägget har arbetslivet medverkat i olika former. Lärare och handledare utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Kunskaper, färdigheter och kompetenser som kursen ger dig
• Begreppet Employer branding och vad det syftar till
• Hur affärsstrategi kan kopplas till employer branding och strategisk kompetensförsörjning
• Arbetsmarknadens förväntningar på framtida arbetsgivare
• Ekonomisk lönsamhet kopplat till personaltrivsel och tydlig företagskultur
• Sambandet mellan HR-strategi och kommunikation och marknadsföring
• Projektledning av employer branding arbete
• Analys, nyckeltal för att kunna välja rätt åtgärder och analyser konsekvenser av dessa
• Projektleda och genomföra Employer branding-aktiviteter
• Attrahera, behålla och eventuellt avveckla medarbetare
• Driva strategisk kompetensförsörjningsarbete
• Påverka företagskultur och värderingsarbete
• Hantera analysmetoder och KPI:er
• Ta fram ett EVP
• Genomföra en målgruppsanalys
• Kommunicera målgruppsanpassat
• Analysera data och ta fram nyckeltal relaterat till EVP
• Självständigt anpassa en organisations marknadsföring och kommunikation gentemot olika målgrupper samt beställa hantering av marknadskanaler