”När det är som mest utmanande lär man sig som mest”

Gustav Eriksson Muller-Hanssen var en av de första som tog examen från vår YH-utbildning Säljare B2B. Idag är han gruppchef på en av världens största IT-bolag. Här berättar han om sin karriärsresa.

Vad har du arbetat med innan dina studier?
– Jag började min karriär som militär på Pansarkompanier P7 i Lund, det var en otroligt bra skola för att lära sig teamwork och vikten av att vara en bra ledare. Efter fyra år så bestämde jag mig för att börja studera och att flytta till Stockholm. Jag hade ingen aning om vad jag ville göra, jag kollade runt på flera olika utbildningar.

Varför valde du utbildningen Säljare B2B?
– Efter att ha sökt på allt ifrån stridspilot till marknadsutbildningar så hittade jag SSB (Stockholm School Of Buisness). Jag kommer från en familj där flera är egenföretagare så försäljning har varit en del av min uppväxt. Jag sökte in och efter någon månads väntan fick jag svaret att jag hade kommit in. Vi var de första B2B-studentarna som skolan någonsin haft. Att gå utbildningen B2B är något som jag aldrig ångrat!

Att gå utbildningen B2B är något som
jag aldrig har ångrat!

Vad var svårt under utbildningen och vad var lätt?
­– Jag trivdes alltid bäst när vi skulle ha grupparbeten eller när vi hade presentationer för klassen. Jag tror det beror på att jag tycker det är roligast att jobba tillsammans i ett team. Samt att man då alltid kan bolla olika förslag/idéer.

Vad var svårast?
– Det som jag tyckte var det svåraste ämnet under min utbildningar var affärsjuridik. Jag tyckte det var svårt att komma ihåg alla olika paragrafer, lagar och att kunna veta när man skulle hänvisa till vilken av dem. Det var dock nyttigt att kämpa igenom den kursen då jag faktiskt har viss användning för det idag! Det är okej om det är svårt, det som är bra är att man alltid kan få stöd av varandra!

Var hade du din LIA?
­– Jag valde att ha min LIA på Lagardére Sports, ett stort franskt bolag som arbetar med all elitidrott i världen. Jag kom in som en Account manager och fick direkt börja ringa kalla samtal för att bygga upp min pipeline och så klart boka möten. Jag tyckte det var väldigt jobbigt de första samtalen men efter att ha ringt varje dag i en hel vecka så började rädslan släppa.

Sålde du något?
– Efter ett tag började jag ta mycket mer plats i telefonsamtalet med kunden och fick oftast med de på tåget trots att de hade invändningar mot att ses. Fösta affären jag gjorde minns jag fortfarande, det var till Märsta förenade transporter som ville vara med på STCC ”Scandinavian Turing Car Championship” jag sålde exponering för 129.000 kr. Därefter växte mitt självförtroende och jag började göra flera andra affärer.

Var jobbar du nu?
­– Idag arbetar jag som gruppchef på ALTEN AB, ett av världens största IT-konsultbolag. Jag är idag ansvarig för åtta personer men jag har som avsikt att anställa ungefär 15 personer till under 2021. Vi arbetar främst med utveckling av olika system, mobilappar, webb och spel m.m.

Du har gjort karriär?
­– Min resa hit har gått förvånansvärt snabbt. Jag har tagit med mig flera olika verktyg och erfarenheter från min skoltid på SSB. Men det som jag använder dagligen är hur man kommunicerar med olika typer av personligheter. Vi gjorde något som kallas discanalys där man på ett enkelt sätt fördelar in personer i olika färger beroende på deras personligheter. Jag försöker alltid hitta vilken färg mina kunder är för att anpassa mitt sätt att kommunicera utifrån dem och deras olika sätt.

Hur är det att sitta med i utbildningens ledningsgrupp?
– Jag har fått äran att vara med i SSB:s ledningsgrupp och tycker det är otroligt roligt.  Jag har alltid tyckt att det är spännande och väldigt givande att få hjälpa andra att nå deras mål. Jag hjälper idag två stycken juniorsäljare i deras arbete kring försäljning (utanför mitt arbete) och har flera samarbeten med olika start up´s på KTH.

Rekommenderar du andra att vara med i utbildningarnas ledningsgrupper?
– SSB har otroligt bra utbildningsledare och det tror jag är grunden till en bra ledningsgrupp och en bra utbildning för de studerande. Jag ser fram emot att fortsätta sitta med i ledningsgruppen och få ta mer ansvar och kanske till och med få gästföreläsa inom försäljning.

Tips till framtidens säljare

  • Jag rekommenderar alla att alltid hitta den bästa säljaren på respektive bolag som man befinner sig på. Börja följa med han/henne i sitt dagliga arbete och ta tips från dem. Ställa mycket frågor och att vara genuint intresserad.
  • Ett bra nätverk är otroligt viktigt! Jag rekommenderar alla att vara aktiva på Linkedin och att ta kontakt med flera olika entreprenörer, investerare och beslutsfattare.
  • Alla försäljare arbetar på olika sätt, därför rekommenderar jag er att hitta det sättet som passar er bäst.
  • Sista tipset som jag vill ge är att aldrig ge upp även när det är tung. När det är som jobbigast och mest utmanande är också då man lär sig som mest och din uppdragsgivare kommer lägga märke till vilka som försätter att ge järnet när marknaden är svårare.

Här kan du läsa mer om utbildningen Säljare B2B

Vi samarbetar med bland andra
Åhléns City / ALSO AB / Apoteket AB / Appelberg AB / Aramtis Headhunting / ATEA / Baby Shop Store STHLM AB / Beltrami Recruitment AB / Benify AB / Bik Bok AB / Bosch Rexroth AB / Cygate Sverige AB / ECIT / Euvic Sverige AB / Filippa K / Fortum Markets AB / Goava / Google / Happy socks / HM AB / ICA Sverige AB / Intersport AB / KGK / Lagerhouse / Learnifier AB / Lexicon / LINUM AB / Microsoft / Nordic Hotels / Panduro / Plantagen AB / Rahmqvist Group AB / REF Stockholm / Stadium AB / Stjänsäljarpodden / Stora Coop / Talentech AB / Telavox AB / Tele2 IoT AB / Viva Media Group AB / Willys / WISE / Work Shop The Retail Agency / Workbuster AB / Zodiac Sverige AB /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stockholm of Business, orgnr. 556701-9699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata