Visual Merchandiser

Yh-utbildning 2 år 300 Yh-poäng
Distansutbildning
Deltid 75 % på distans. 60 veckor deltid (75%) varav ca 22 veckor LIA/Praktik
Ansökningsperiod: 10 feb–2 maj 2021. Utbildningen startar hösten 2021.
Utbildningsledare: Monika Kageryd monika@ssb.se
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80 (ons och fre: 10.00-12.00)antagning@ssb.se

Lär dig skapa inspirerande och säljande butiksmiljöer

Som Visual Merchandiser har du ofta det övergripande ansvaret för att skapa visuellt inspirerande miljöer som stimulerar till köp både i butik och via e-handel.

Visual Merchandiser är en yrkesroll som blir allt mer avgörande för om ett säljande företag ska lyckas eller inte. Det övergripande ansvarsområdet är att genom visuell kommunikation skapa en stimulerande miljö för konsumenten. Detta görs bland annat genom en fungerande kommersiell design tillsammans med en optimerad placering av varorna i fysisk butik, e-handel, skyltfönster och sociala kanaler..

Du har ofta visuellt ansvar

Arbetet utgår ofta från grafiska riktlinjer samt reklamkampanjer och marknadsaktiviteter. Som Visual Merchandiser har du ofta helhetsansvaret för det visuella uttrycket i butikerna. Därför krävs det en väldigt god insikt i målgruppens köpbeteenden men även stor kunskap om produkterna. kort sagt – Affärsmässig kreativitet.

Fokus på det digitala

Vi lever i en digitaliserad tid och de flesta större företag bedriver idag e-handel. Det vilket innebär att fokus ofta ligger på det på den visuella känslan i online-butiken och sociala kanaler för att generera försäljning. I och med att företagen i allt större utsträckning arbetar med flera kanaler som kompletterar varandra, ökar fokus på varupresentation och butiksupplevelse. Visual Merchandiser blir därför på sikt den viktigaste rollen för handeln i såväl den fysiska butiken som i nätbutiken.

Utbildningen ger dig bland annat följande kompetenser:

1. Specialiserade kunskaper inom teoretisk och praktisk varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer i yrkesrollen som Visual Merchadiser.

2. Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes-och kompetensområden såsomföretagsekonomi, digital marknadsföring och försäljning.

3. Kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom teoretisk och praktisk varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer.

Utbildningen är framtagen i nära samarbete med:

Apoteket, Arton A Consulting, Beltrami Recruitment,  Bik Bok, Björn Borg, Department and store, Dressman, Eton, Gudrun Sjödén, ICA Sverige, IKEA, Oscar Jacobsen, Plantagen, Stadium, Telenor, Tiger of Sweden, Twilfit, Venue Retail Group, Svensk Handel, Handelsrådet.

Utbildningen uppfyller näringslivets kompetenskrav:

Utbildningen är utformad för att möta de kompetenskraven på specialiserat yrkeskunnande inom varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer som efterfrågas av arbetslivet.

  • Behärska grundläggande teorier och modeller inom marknadskommunikation
  • Driva försäljning och butikskommunikation i e-handel/omnichannel/multichannel
  • Driva marknadsaktiviteter och försäljning i sociala och digitala kanaler
  • Effektiv projektledning m h a god planering, kommunikation och presentationsteknik
  • I butiks-/varuekonomi, kunna använda nyckeltal och optimera pågående varuförsäljning
  • Kompetens att skapa digitala och tillfälliga butiksmiljöer, pop up stores, mässor
  • Kunskap och färdighet i såväl försäljning, kundpsykologi och köpbeteende
  • Planera och genomföra kampanj- och marknadsinsatser utifrån säsong, marknad, målgrupp, mediekanal
  • Praktiskt handhavande i relevanta ritprogram för 2D- och 3D-visualisering
  • Skapa säljande butiksmiljöer

Distansutbildning

Utbildningen genomförs på distans med 75 % fart i 2 år. 6 fysiska träffar är inplanerade under utbildningen. Under pandemin kommer dock inga fysiska träffar genomföras. Studier på övrig tid sker via digital media.

9 av 10 får jobb

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Det är därför inte så konstigt att ungefär 9 av 10 har ett kvalificerat jobb när de tar examen från oss.

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk. Läs mer här

Handplockade lärare och föreläsare

Stockholm School of Business har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:

  • Butikskommunikatör
  • Mässdekoratör
  • Visual merchandiser

Kursplan

Visual Merchandiser

300 Yh-poäng

2D- och 3D-visualisering

25p / 5v

Syftet med kursen är behandla praktisk tillämpning i ritprogram för visualisering i 2D och 3D. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i att skapa, visualisera och presentera ytor, varuvisningar och koncept med hjälp av relevanta verktyg.

Butiksekonomi

20p / 4v

Kursens syfte är att behandla ekonomiska samband och grundläggande ekonomistyrning relevant för handeln. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om pris- och kostnadsberäkningar, budget och nyckeltal samt förmåga att påverka ekonomin i en butik/resultatenhet.

Butikslayout och varuexponering

30p / 6v

Kursens syfte är att behandla rumslig gestaltning, layout för fysiska och digitala butiker samt priskommunikation. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskap och färdighet för att förstärka koncept och varumärkesuttryck på ett profilerande sätt.

Digitala försäljningskanaler och Social Selling

20p / 4v

Kursens syfte är att behandla olika processer inom marknadsföring i digitala kanaler. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper i styling för sociala och digitala kanaler .

Examensarbete

25p / 5v

Målet med kursen är att den studerande ska behandla innehåll inom teoretisk och praktisk varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer på ett sådant sätt att det leder till vidare lärande och professionell utveckling.

Kommunikation och ledarskap

20p / 4v

Kursens syfte är att behandla hur kommunikation och teamarbete påverkar resultatet. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om operativt ledarskap, konflikthantering, planering, effektivisering samt utveckling av butiken i syfte att optimera butikskommunikationen.

Kompetensportfölj och Entreprenörskap

10p / 2v

Kursens syfte är att behandla verktyg för självledarskap, lärande och professionell utveckling. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om de generella kompetenskraven på yrkesrollen samt förmåga att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling.

Lärande i arbete 1

40p / 8v

Kursens syfte är att förbereda för ett självständigt utövande i yrkesrollen som Visual Merchandiser. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserad yrkespraktisk kompetens inom arbete med varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer.

Lärande i Arbete 2

50p / 10v

Kursen ger kunskaper om yrkesrollens och den specifika arbetsplatsens praktiska arbete med varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer. Kursen ger yrkespraktiska kunskaper i arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer.

Projektledning

20p / 4v

Kursens syfte är att behandla hur projektmetodik kan tillämpas för att nå uppsatta mål. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla förmåga att driva projekt med yrkesrollen som Visual Merchandiser.

Visual merchandising för E-handel och Multi Channel Retailing

20p / 4v

Kursens syfte är att behandla digitala köpprocesser och användande av olika försäljningskanaler och sociala medier för försäljning och marknadsföring. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskap om digitala försäljningskanaler och verktyg för att kartlägga hur kunderna rör sig fram till ett köp samt förmåga att med indikatorer och mätvärden utvärdera digitala försäljningsinsatser.

Visuell varuoptimering

20p / 4v

Kursens syfte är att behandla varuoptimering och konceptutveckling för att skapa resultat´och säljande butiksmiljöer. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskap och färdighet för att optimera varuexponering med hjälp av visuell kommunikation, kundanalys, nyckeltal, omvärldsanalys, trender, aktuellt koncept och varumärke.

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
2. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.

Grundläggande behörighet

Behörig att antas till utbildningen är den som:

  • Avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning,
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Särskild behörighet för Visuel Merchandiser

  • Svenska 2, eller motsvarande dokumenterad kunskap.

Saknar du full behörighet?

Om du inte uppfyller alla behörighetskraven kan du ansöka via något som kallas Reell kompetens eller Fri kvot. Läs mer här>>

Distansupplägg

Innehåll: Se innehåll ovan
YH-poäng: 300Yh-poäng
Längd: 2 år
Fart: 75 %
60 veckor deltid (75%) varav ca 22 veckor LIA/Praktik
Antagningsbesked: ca 2-3 veckor innan utbildningsstart
Terminsstart: augusti (exakt datum kommer senare).

Distans
Utbildningen bedrivs på distans.

Fysiska träffar
Cirka 6 tillfällen. Dessa planeras utifrån LIA (Lärande i arbete). Träffarna planeras av utbildningsledare och arbetsliv i samverkan och kan i stor utsträckning genomföras gruppvis utifrån de studerandes geografiska hemvist. Du kan dock inte räkna med att träffarna placeras i din direkta närhet – du kan alltså behöva ta dig till närmsta hub (Göteborg, Malmö eller Stockholm).

Distansupplägget
Utöver den lärar- och handledarledda tiden består undervisningen av inspelade föreläsningar, flipped classroom-upplägg, gruppdiskussioner och utökat självstudiematerial.

Vår distanspedagogik bygger på en aktiv medverkan och samspel mellan deltagare och lärare. För att delta i distansutbildningen behöver du därför:

• nyare/modern dator med kamera samt hörlurar med mikrofon
• tillgång till bredband snabbare än 10 Mbit/s
• tillgång till en plats där du kan studera och vara med i onlinemöten under dagtid
• kunna avsätta tid för studier på 75 % (upp till 30 timmar i veckan inkluderat självstudier,  lärarledd tid, gruppdiskussioner, digitala resurser etc.)
• LIA (Lärande i arbete)

Stockholm School of Business finns idag  i Stockholm, Göteborg och Malmö och har starka relationer med arbetslivet i dessa regioner. Vid antagningen kommer utbildningsledaren för utbildningen därutöver att tillsammans med ledningsgruppen starta upp ett utökat nätverk utifrån de studerandes geografiska hemvist.

Terminstider

År 2021–2023
Termin 1, 23/8, 2021 – 14/1, 2022, 21 veckor, 80 poäng
Termin 2, 17/1 – 17/6, 2022, 22 veckor, 82 poäng
Termin 3, 8/8, 2022 – 13/1, 2023, 23 veckor, 86 poäng
Termin 4, 16/1 – 21/4, 2023, 14 veckor, 52 poäng

Ansökan

Ansökningsperiod: 10 feb-2 maj, 2021.
Antagningsbesked: juni 2021
Utbildningsstart: HT 2021
Frågor: antagning@ssb.se

Med din ansökan ska du bifoga följande dokument:

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Eventuella andra kompletteringar och tillägg
  • Om vi har fler sökande än antal platser kommer du bli kallad till ett särskilt prov när ansökningsperioden är avslutad.

Här hittar du mer information om hur ansökan går till