Visual Merchandiser

Yh-program 1,5 år 300 Yh-poäng
Distans
Heltid 100 % på distans. 60 veckor, varav ca 18 veckor LIA/Praktik
Terminsstart aug 2025.Ansökningsperiod: 3 feb-4 maj, 2025.
Utbildningsledare: Monika Kageryd monika@ssb.se
Antagningsfrågor: Tel: 020–10 33 80 (mån, ons, fre: 10.00-12.00)
antagning@ssb.se

Lär dig skapa inspirerande och säljande butiksmiljöer

Som Visual Merchandiser har du ofta det övergripande ansvaret för att skapa visuellt inspirerande miljöer som stimulerar till köp både i butik och via digitala kanaler.

Visual Merchandiser är en yrkesroll som blir allt mer avgörande för att företag ska bygga ett starkt varumärke och öka sin försäljning. Det övergripande ansvarsområdet är att genom visuell kommunikation skapa en stimulerande miljö. Detta görs bland annat genom en attraktiv kommersiell design tillsammans med en optimerad varuplacering i fysisk butik, e-handel och sociala kanaler.

Visuellt ansvar

Arbetet utgår ofta från marknadsplan, budget och koncept. Som Visual Merchandiser har du ofta helhetsansvaret för det visuella uttrycket. Därför krävs det en väldigt god insikt i målgruppens köpbeteenden, trender och nulägesanalys men även stor kunskap om produkterna. Kort sagt – affärsmässig kreativitet!

Fokus på omni

Det ligger ofta fokus på den enhetliga visuella upplevelsen mellan fysisk butik, e-handel och sociala kanaler för att generera ökad försäljning. I och med att företagen i allt större utsträckning arbetar med flera kanaler som kompletterar varandra, ökad fokus på varupresentation och upplevelse. På den konkurrensutsatta marknaden är Visual Merchandiser en av de viktigast rollerna inom handel.

Är detta för dig?

Utbildningen passar dig som har fallenhet för att hantera snabba förändringar, är kreativ,  strukturerad samt tycker om att leda och inspirera kollegor så att ni tillsammans arbetar mot ökad försäljning för bolaget.

Utbildningen ger dig bland annat följande kompetenser:

  1. 1. Specialiserade kunskaper inom teoretisk och praktisk varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
  2. Kunskaper om Kommunikation och ledarskap, projektledning och butiksekonomi.
  3. Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes-och kompetensområden, digital marknadsföring och försäljning.

Framtagen i nära samarbete med näringslivet

I ledningsgruppen för utbildningen Visual Merchandiser sitter följande ledamöter:
Anna Beltrami Gabrielsson, Senior Executive Recruiter, Beltrami Recruitment AB.
Anna Wahlgren, Visual Merchandiser, Åhléns City. Carolin Vogt, Visual Merchandiser, Bik Bok AB. Emelie Stuxberg, Visual Merchandiser, ICA Sverige AB. Greta Mundt, Space Manager Egenvård, Apoteket AB. Jenny Eklöf, Head of Visual, Stadium AB. Liselotte Johansson, Visual Merchandiser, Plantagen AB. Paticio Alarcón Molina, Stylist, HM AB.

Utbildningen uppfyller höga kompetenskrav

Utbildningen är utformad för att möta de kompetenskraven på specialiserat yrkeskunnande inom varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer som efterfrågas av arbetslivet.

  • Behärska grundläggande teorier och modeller inom marknadskommunikation
  • Driva försäljning och butikskommunikation omnikanal
  • Driva marknadsaktiviteter och försäljning
  • Effektiv projektledning
  • I butiksekonomi, kunna använda och analysera nyckeltal för att kunna optimera och påverka försäljning
  • Skapa inspirerande och säljande fysiska, digitala och tillfälliga miljöer
  • Kunskap om kundresan och färdighet inom kundbeteende
  • Planera och genomföra kampanj- och marknadsinsatser utifrån säsong, marknad, målgrupp, mediekanal
  • Praktiskt handhavande i relevanta ritprogram för 2D- och 3D-visualisering

Distansutbildning

Utbildningen genomförs på distans med 100 % fart i 1,5 år. 4-6 fysiska träffar är inplanerade under utbildningen. Under pandemin kommer dock inga fysiska träffar genomföras. Studier på övrig tid sker via digital media.

Det här YH-programmet har även YH-Flexplatser

YH-Flex är en helt ny utbildningsform och vänder sig till dig som redan har kunskaper om innehållet i ett YH-program. Du kan få tillgodoräkna dig dina tidigare kunskaper och hoppa över vissa kurser i YH-programmet och ändå få en full examen. Läs mer under knappen YH-Flex som du hittar överst på denna sida.

Kvalitetsauktoriserad

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här.

Praktikperioder

Ungefär 25 % av studietiden praktiserar på olika branschföretag. Du får en god inblick i yrkesrollen och möjlighet att knyta viktiga branschkontakter som kan leda till jobb efter examen. Några av dina blivande kollegor kommer du kanske möta redan i klassen. Tänk på att det kan krävas ett utdrag ur belastningsregistret när du söker din LIA-plats.

Handplockade lärare och föreläsare

Stockholm School of Business har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel

Alla studerande på skolan får fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:

  • Butikskommunikatör
  • Mässdekoratör
  • Visual merchandiser

Kursplan

Visual Merchandiser

300 Yh-poäng

2D- och 3D-visualisering

25p / 5v

Syftet med kursen är behandla praktisk tillämpning i ritprogram för visualisering i 2D och 3D. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla färdigheter i att skapa, visualisera och presentera ytor, varuvisningar och koncept med hjälp av relevanta verktyg.

Butiksekonomi

20p / 4v

Kursens syfte är att behandla ekonomiska samband och grundläggande ekonomistyrning relevant för handeln. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om pris- och kostnadsberäkningar, budget och nyckeltal samt förmåga att påverka ekonomin i en butik/resultatenhet.

Butikslayout och varuexponering

30p / 6v

Kursens syfte är att behandla rumslig gestaltning, layout för fysiska och digitala butiker samt priskommunikation. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskap och färdighet för att förstärka koncept och varumärkesuttryck på ett profilerande sätt.

Examensarbete

25p / 5v

Målet med kursen är att den studerande ska behandla innehåll inom teoretisk och praktisk varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer på ett sådant sätt att det leder till vidare lärande och professionell utveckling.

Kommunikation och ledarskap

20p / 4v

Kursens syfte är att behandla hur kommunikation och teamarbete påverkar resultatet. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om operativt ledarskap, konflikthantering, planering, effektivisering samt utveckling av butiken i syfte att optimera butikskommunikationen.

Kompetensportfölj och Entreprenörskap

10p / 2v

Kursens syfte är att behandla verktyg för självledarskap, lärande och professionell utveckling. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper om de generella kompetenskraven på yrkesrollen samt förmåga att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling.

Lärande i arbete 1

40p / 8v

Kursens syfte är att förbereda för ett självständigt utövande i yrkesrollen som Visual Merchandiser. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla specialiserad yrkespraktisk kompetens inom arbete med varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer.

Lärande i Arbete 2

50p / 10v

Kursen ger kunskaper om yrkesrollens och den specifika arbetsplatsens praktiska arbete med varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer. Kursen ger yrkespraktiska kunskaper i arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer.

Projektledning

20p / 4v

Kursens syfte är att behandla hur projektmetodik kan tillämpas för att nå uppsatta mål. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla förmåga att driva projekt med yrkesrollen som Visual Merchandiser.

VM för e-handel och digitala försäljningskanaler

40p / 8v

Kursens syfte är att behandla olika köpprocesser i digitala kanaler samt användande av olika försäljningskanaler och sociala medier för försäljning samt marknadsföring. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskaper i styling för sociala och digitala försäljningskanaler samt kunskap om verktyg för att kartlägga hur kunderna rör sig fram till ett köp. Den studerande ska ha förmåga att, med indikatorer och mätvärden, utvärdera digitala försäljningsinsatser.

Visuell varuoptimering

20p / 4v

Kursens syfte är att behandla varuoptimering och konceptutveckling för att skapa resultat´och säljande butiksmiljöer. Målet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskap och färdighet för att optimera varuexponering med hjälp av visuell kommunikation, kundanalys, nyckeltal, omvärldsanalys, trender, aktuellt koncept och varumärke.

Behörighet

Behörig till utbildningen är den som har:

1. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
2. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.

Grundläggande behörighet

Behörig att antas till utbildningen är den som:

  • Avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning,
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Särskild behörighet för Visuel Merchandiser

  • Svenska 2, eller motsvarande dokumenterad kunskap.

Saknar du full behörighet?

Om du inte uppfyller alla behörighetskraven kan du ansöka via något som kallas Reell kompetens eller Fri kvot. Läs mer här>>

Distansupplägg

Innehåll: Se innehåll ovan
YH-poäng: 300 Yh-poäng
Längd: 1,5 år
Fart: Heltid, 100 %
60 veckor, varav ca 18 veckor LIA/Praktik
Terminsstart: augusti (exakt datum kommer senare).

Utbildningen

Utöver lärarledda och handledarledda sessioner, innehåller utbildningen liveföreläsningar, flipped classroom, gruppdiskussioner och material för självstudier. Vår distanspedagogik bygger på aktivt deltagande och samarbete mellan dig och utbildarna.

Teknik

För att delta i distansutbildningen behöver du:

  • En modern dator med fungerande kamera helst en laptop (vid fysiska träffar)
  • Hörlurar med mikrofon
  • Tillgång till bredband (minst 10 Mbit/s)
  • En ostörd plats för studier och onlinemöten under dagtid
  • Möjlighet att studera på heltid (upp till 40 timmar per vecka, inklusive lärarledda sessioner, gruppdiskussioner och självstudier)

Fysiska träffar

Det kommer att vara cirka 2-4 träffar/dagar under utbildningen. Dessa träffar planeras i samarbete mellan utbildningsledare och arbetslivet. Exakta datum kommer att meddelas när du har börjat utbildningen. Tänk på att träffarna kanske inte sker i din geografiska närhet samt att övernattning kan komma att vara aktuellt (dessa kostnader (resor/övernattning och uppehälle) bekostar den studerande på egen hand).

Kombinera med jobb?

Utbildningen sker på heltid. Om du har ett extrajobb som inte är nära kopplat till din utbildning, kan du inte räkna arbetet som LIA-praktik. Då måste du vara beredd på att ta tjänstledigt/ledigt för att kunna genomföra LIA-perioderna på heltid.

Självdisciplin

Distansstudier ger stor flexibilitet, men det kräver också att du är bra på att planera din tid. Du måste ha god självdisciplin, kunna planera din tid och hålla koll på viktiga datum för lektioner, tentor och inlämningar.

LIA (Lärande i arbete)

LIA innebär att du gör praktik på en arbetsplats. Tänk på att söka LIA-plats tidigt, gärna redan när du börjar din utbildning. I första hand ansvarar du själv för att ordna en LIA-plats även om du kommer få stöd av din utbildningsledare och skolan i din LIA-process. För att kunna genomföra din LIA behöver du frigöra tid för att vara på din LIA-plats på heltid. Även om utbildningen bedrivs på distans så bör LIA-praktiken helst göras på plats.  Bor du på en liten ort där det saknas företag eller organisation som har din framtida yrkesroll får du vara beredda att veckopendla/flytta.

Grupparbeten

Det förekommer arbete i grupp med gemensamma uppgifter och att det krävs aktivt deltagande i dessa.

Utbildningsledare

Varje YH-program har en utbildningsledare som hjälper och stöttar dig under hela utbildningen, från start till examen. Utbildningsledaren fungerar också som en länk mellan dig och utbildarna.

Terminstider/LIA

År 2024-2025
Start              Slut               Veckor           YHP
2024-08-19   2025-01-10   21                  105
2025-01-13   2025-06-20   23                  115
2025-08-11   2025-11-28   16                  80

LIA

För aktuella perioder för Lärande i arbete (praktik), vänligen kontakta respektive utbildningsledare.

YH-Flex

YH-Flex vänder sig till dig som redan har kunskaper om innehållet i ett YH-program (ca 50 %). Genom att du får tillgodoräkna dina tidigare kunskaper kan du hoppa över vissa kurser i YH-programmet och ändå få en full examen.

Kostnadsfritt
Alla YH-Flexplatser på vår skola är kostnadsfria. Eventuella kostnader för studielitteratur kan förekomma.

CSN?
Ja. Våra långa YH-program och korta YH-kurser berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). OBS. Du får bara CSN för de kurser som du läser, inte för de du får tillgodoräkna dig.

Omställningsstudiestöd?
Du kan självklart ansöka om det nya omställningsstudiestödet. Det är till för dig som är mitt i arbetslivet och vill bredda din kompetens så att du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden. Omställningsstudiestödet består dels av ett bidrag på upp till 80 procent av din lön (upp till ett maxbelopp) dels av ett lån som du kan fylla på med om du vill. Alla våra YH-program och korta YH-kurser berättigar till att ansöka om Omställningsstudiestödet. Läs mer om omställningsstudiestödet här.

Lärare och föreläsare?
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningarnas ledningsgrupper.

LIA-praktik?
I de långa YH-programmen ingår cirka 30 procent praktik på branschföretag. Där får du omsätta dina kunskaper i verkligheten. Har du jobbat länge i branschen och uppfyller det du ska lära dig på dina praktikperioder kan du få tillgodoräkna dig praktiken och slipper genomföra den. Men det är en fantastisk möjlighet att få nya kontakter och bredda ditt branschnätverk. Majoriteten av våra studenter får jobberbjudanden på sina praktikperioder.

Tycker du att det verkar svårt och krångligt?
Skicka dina frågor och funderingar till yh-flex@elevera.org

Så här går det till att ansöka om en YH-Flexplats Distans

  1. Fyll i en kompetenskartläggning. Du hittar den här under. Hittar du inte din utbildning så finns det tyvärr inga YH-Flexplatser på den. Fyll i kartläggningen noga och klicka på klar/skicka in.
  2. Därefter, om du anses ha betydande kunskaper som motsvarar ungefär 50 procent av hela utbildningen, får du besked om du kan söka YH-Flexplats. Det gör du genom att klicka på knappen Ansök här, på utbildningens sida. tänk på att du måste kunna styrka uppgifterna i kompetenskartläggningen med relevanta intyg och betyg.
  3. Det kan också vara så att våra utbildningsledare kontaktar dig för validering, dvs genomgång, bedömning och vilka kurser du behöver komplettera med för att få en fullständig examen.
  4. Har du för få kurser som du kan tillgodoräkna så uppmanas du att lämna in en Sen anmälan om din utbildning fortfarande är öppen.

Kompetenskartläggning

Visual Merchandiser

 


 

Ansökan

Frågor: antagning@ssb.se

Ansök nu
Vi samarbetar med bland andra
Åhléns City / ALSO AB / Apoteket AB / Appelberg AB / Aramtis Headhunting / ATEA / Baby Shop Store STHLM AB / Beltrami Recruitment AB / Benify AB / Bik Bok AB / Bosch Rexroth AB / Cygate Sverige AB / ECIT / Euvic Sverige AB / Filippa K / Fortum Markets AB / Goava / Google / Happy socks / HM AB / ICA Sverige AB / Intersport AB / KGK / Lagerhouse / Learnifier AB / Lexicon / LINUM AB / Microsoft / Nordic Hotels / Panduro / Plantagen AB / Rahmqvist Group AB / REF Stockholm / Salgado / Stadium AB / Stjänsäljarpodden / Stora Coop / Talentech AB / Telavox AB / Tele2 IoT AB / Visma Spcs / Viva Media Group AB / Willys / WISE / Work Shop The Retail Agency / Workbuster AB / Zodiac Sverige AB /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stockholm of Business, orgnr. 556701-9699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata