Lär dig skapa inspirerande och säljande butiksmiljöer
Som Visual Merchandiser har du ofta det övergripande ansvaret för att skapa visuellt inspirerande miljöer som stimulerar till köp både i butik och via digitala kanaler.
Visual Merchandiser är en yrkesroll som blir allt mer avgörande för att företag ska bygga ett starkt varumärke och öka sin försäljning. Det övergripande ansvarsområdet är att genom visuell kommunikation skapa en stimulerande miljö. Detta görs bland annat genom en attraktiv kommersiell design tillsammans med en optimerad varuplacering i fysisk butik, e-handel och sociala kanaler.
Visuellt ansvar
Arbetet utgår ofta från marknadsplan, budget och koncept. Som Visual Merchandiser har du ofta helhetsansvaret för det visuella uttrycket. Därför krävs det en väldigt god insikt i målgruppens köpbeteenden, trender och nulägesanalys men även stor kunskap om produkterna. Kort sagt – affärsmässig kreativitet!
Fokus på omni
Det ligger ofta fokus på den enhetliga visuella upplevelsen mellan fysisk butik, e-handel och sociala kanaler för att generera ökad försäljning. I och med att företagen i allt större utsträckning arbetar med flera kanaler som kompletterar varandra, ökad fokus på varupresentation och upplevelse. På den konkurrensutsatta marknaden är Visual Merchandiser en av de viktigast rollerna inom handel.
Är detta för dig?
Utbildningen passar dig som har fallenhet för att hantera snabba förändringar, är kreativ, strukturerad samt tycker om att leda och inspirera kollegor så att ni tillsammans arbetar mot ökad försäljning för bolaget.
Utbildningen ger dig bland annat följande kompetenser:
- 1. Specialiserade kunskaper inom teoretisk och praktisk varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer i yrkesrollen som Visual Merchandiser.
- Kunskaper om Kommunikation och ledarskap, projektledning och butiksekonomi.
- Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes-och kompetensområden, digital marknadsföring och försäljning.
Framtagen i nära samarbete med näringslivet
I ledningsgruppen för utbildningen Visual Merchandiser sitter följande ledamöter:
Anna Beltrami Gabrielsson, Senior Executive Recruiter, Beltrami Recruitment AB.
Anna Wahlgren, Visual Merchandiser, Åhléns City. Carolin Vogt, Visual Merchandiser, Bik Bok AB. Emelie Stuxberg, Visual Merchandiser, ICA Sverige AB. Greta Mundt, Space Manager Egenvård, Apoteket AB. Jenny Eklöf, Head of Visual, Stadium AB. Liselotte Johansson, Visual Merchandiser, Plantagen AB. Paticio Alarcón Molina, Stylist, HM AB.
Utbildningen uppfyller höga kompetenskrav
Utbildningen är utformad för att möta de kompetenskraven på specialiserat yrkeskunnande inom varupresentation, butikskommunikation och konceptvisualisering i fysiska och digitala miljöer som efterfrågas av arbetslivet.
- Behärska grundläggande teorier och modeller inom marknadskommunikation
- Driva försäljning och butikskommunikation omnikanal
- Driva marknadsaktiviteter och försäljning
- Effektiv projektledning
- I butiksekonomi, kunna använda och analysera nyckeltal för att kunna optimera och påverka försäljning
- Skapa inspirerande och säljande fysiska, digitala och tillfälliga miljöer
- Kunskap om kundresan och färdighet inom kundbeteende
- Planera och genomföra kampanj- och marknadsinsatser utifrån säsong, marknad, målgrupp, mediekanal
- Praktiskt handhavande i relevanta ritprogram för 2D- och 3D-visualisering
Distansutbildning
Utbildningen genomförs på distans med 100 % fart i 1,5 år. 4-6 fysiska träffar är inplanerade under utbildningen. Under pandemin kommer dock inga fysiska träffar genomföras. Studier på övrig tid sker via digital media.
Det här YH-programmet har även YH-Flexplatser
YH-Flex är en helt ny utbildningsform och vänder sig till dig som redan har kunskaper om innehållet i ett YH-program. Du kan få tillgodoräkna dig dina tidigare kunskaper och hoppa över vissa kurser i YH-programmet och ändå få en full examen.
Så här går det till att söka YH–Flex
Kvalitetsauktoriserad
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här.
Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk. Läs mer här
Handplockade lärare och föreläsare
Stockholm School of Business har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel
Kompetensutveckling på LinkedIn
Alla studerande på skolan får fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.
Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:
- Butikskommunikatör
- Mässdekoratör
- Visual merchandiser