Säljare B2B ger ett stort och bra nätverk

Johan Janson gick från att vara reseledare till Customer Success Manager. Något han tackar sina utbildningsledare och sina lärare på Stockholm School of Business för.

Vad gjorde du innan studierna?

– Jag har gjort allt mellan himmel och jord. Det sista jag gjorde innan studierna var att jobba som reseledare för STS Alpresor i Bad Gastein, vilket fick ett abrupt slut i samband med att pandemin bröt ut.

Varför valde du Säljare B2B på SSB?

– Jag hade tittat länge på en utbildning med fokus på sälj och med mycket praktik. Det i kombination med att jag verkligen fick upp ögonen för att arbeta med försäljning under min tid i Österrike och att jag hade en kompis som gått och tipsade om utbildningen gjorde valet givet.

Det är utan tvekan att alla lärare är oerhört kompetenta.

Vad är bra med SSB?

– Det är utan tvekan att alla lärare är oerhört kompetenta. Deras kunskap och givmildhet ledde både till nya kunskaper och en början på ett stort och bra nätverk…och nätverk vet vi alla vad det betyder idag.

Vilka är de största fördelarna med YH-upplägget?

– Praktiken! Det går att plugga hur mycket som helst, men kommer man inte ut i arbetslivet och får applicera det i verkliga livet kvittar det hur fina betygen är.

Vilka ämnen har du haft mest användning av?

– Jag har insett att jag lärt mig mest och bäst under kurserna vi haft på plats i skolan. Därför säger jag Affärsengelska och Komplex & Konsultativ försäljning.

Vilka personer har gjort störst avtryck under utbildningen?

– Det finns många som är värda ett extra omnämnande men:  Rob Lees i affärsengelskan; hans pedagogiska förmåga kombinerat med humor var genial. Jaquline Gyllenberg; vår utbildningsledare som alltid delar med sig av bra tips som sår frön i huvudet och får mig att tänka till. Henric Barck i Operativ marknadsföring; Han höll både en grym kurs och har hjälpt mig med såväl kontakter och agerat bollplank i arbetslivet. Hade det inte varit för att han höll på Elfsborg hade han fått 10/10 poäng.

Båda LIA-företagen två gav goda kontakter såväl som erfarenheter

Var har du gjort din LIA-praktik?

–  Jag gjorde LIA 1 på Office Depot och LIA 2 på Zaplify. Två vitt skilda världar med ett stort, etablerat bolag och ett litet, nystartat bolag. Båda LIA-företagen två gav goda kontakter såväl som erfarenheter och i efterhand är jag glad att jag tog chansen och testade att arbeta på två så olika bolag. Jag är också väldigt tacksam för mina handledare på båda företagen som varit oerhört hjälpsamma vilket bidragit till att jag fått fortsatt förtroende på Zaplify nu efter utbildningen.

Rekommenderar du skolan?

– Ja det gör jag! Kombinationen av väldigt bra lärare, praktik och möjligheterna att bygga ett riktigt bra nätverk gör valet enkelt.

Vilken yrkesroll har din utbildning lett till?

– Idag jobbar jag som Customer Success Manager på Zaplify där jag jobbar med att utveckla vår befintliga kundportfölj.

Dina 5 tips till de som ska studera Säljare B2B?

  • Dyk upp och stick ut – syns du inte, finns du inte.
  • Ge 100% – Ge allt om du bestämmer dig för att plugga. 2 år är kort tid och går väldigt fort. Du kommer både lära dig mer och visa framfötterna för lärarna, vilket kommer öppna många dörrar för dig.
  • Ta vara på dina lärares erfarenheter och nätverk. Men glöm inte dina klasskamrater, alla sitter vi på någon kunskap och erfarenhet som vi kan lära oss av varandra.
  • Utmana dig själv – LIA är till för att lära sig, våga testa någon helt ny bransch.
  • Nätverka – Det går inte att nämna nog med gånger hur mycket ett bra nätverk betyder. Ta kontakt och ta rygg på personer du kan lära dig av. Och var nyfiken och dela med dig av värde till andra.

Här kan du läsa mer om yh-utbildningen Säljare B2B (account Manager).

Vi samarbetar med bland andra
Åhléns City / ALSO AB / Apoteket AB / Appelberg AB / Aramtis Headhunting / ATEA / Baby Shop Store STHLM AB / Beltrami Recruitment AB / Benify AB / Bik Bok AB / Bosch Rexroth AB / Cygate Sverige AB / ECIT / Euvic Sverige AB / Filippa K / Fortum Markets AB / Goava / Google / Happy socks / HM AB / ICA Sverige AB / Intersport AB / KGK / Lagerhouse / Learnifier AB / Lexicon / LINUM AB / Microsoft / Nordic Hotels / Panduro / Plantagen AB / Rahmqvist Group AB / REF Stockholm / Salgado / Stadium AB / Stjänsäljarpodden / Stora Coop / Talentech AB / Telavox AB / Tele2 IoT AB / Viva Media Group AB / Willys / WISE / Work Shop The Retail Agency / Workbuster AB / Zodiac Sverige AB /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stockholm of Business, orgnr. 556701-9699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata