För Johanna var utbildningen Säljare B2B ett naturligt val
Möt Johanna Engberg som går utbildningen Säljare B2B (Account Manager) och är nu ute på sin första LIA-period. Hon delar här med sig av sina erfarenheter av skolan, utbildningen och sin praktikperiod. Johanna fattade tycke för SSB då hon arbetade i skolans antagningsteam.
Vad gjorde du innan studierna?
– Jag har gjort lite allt möjligt. Jag har en kandidatexamen i International Business från USA, vilket har lett till att jag bland annat jobbat på bank. Men jag har också jobbat mycket med träning/hälsa, och det är någonting jag alltid kommer brinna för. Sedan har jag jobbat på Elevera Education Group och haft hand om deras ansökningarna till yrkeshögskolorna SSB, JEI, Medieinstitutet och TEC.
Varför valde du Säljare B2B på SSB?
– Anledningen till att jag valde just SSB är för att jag fick en väldigt bra bild av skolan när jag jobbade ”bakom kulisserna”med deras antagning. Jag har dessutom idrottat hela mitt liv, och anser att kopplingen mellan sälj och idrott går hand i hand. Säljare B2B på SSB kändes därför som ett självklart val, när jag ville byta riktning i karriären.
Vad är bra med SSB?
– Unikt med SSB är hur väl lärare och personal på skolan bryr sig om studenterna. Jag förstår att det är många övertidstimmar som ligger till grund för att vi ska få de absolut bästa förutsättningarna till att lyckas, vilket är någonting jag verkligen uppskattar.
YH-utbildningar är kortare än akademiska utbildningar, så har de verkligen lyckats plocka ur ”russinen ur kakan”.
Vilka är de största fördelarna med Yrkeshögskolan?
– Bredden och relevansen på kursplanerna. YH-utbildningar är kortare än akademiska utbildningar, så har de verkligen lyckats plocka ur ”russinen ur kakan”. Man får en bred kunskap inte bara kring det man valt att studera (i mitt fall sälj), utan även kunskap kopplat till affärsmannaskap, juridik, ekonomi, och entreprenörskap.
Vad tycker du om LIA-praktiken?
– Den allra största fördelen självklart att vi har LIA (Lärande i praktik), där vi under 2 tillfällen under utbildningen får komma ut till en arbetsplats för att tillämpa det teoretiska vi lärt oss, i praktiken. Jag är endast 4 veckor in på min första praktik och känner redan hur värdefullt det är att få ta del av mina medarbetares långa erfarenhet inom branschen, möjligheten att nätverka, och att bygga sitt personliga varumärke.
Jag har fått göra väldigt mycket kopplat till både sälj och marknadsföring.
Var gör du LIA någonstans?
– Jag gör min praktik på ett bolag som heter Salesonomics, och hittills har jag fått göra väldigt mycket kopplat till både sälj och marknadsföring. Jag har ringt samtal, bokat möten, deltagit i möten, varit på events, börjat bygga mitt nätverk på Linkedin mm.
Fick du hjälp av skolan inför LIA-praktiken?
– Skolan har varit bra på att skicka ut förslag på företag och personer att kontakta som tar emot LIA, och har även bjudit in väldigt bra profiler och förebilder att föreläsa, där man själv haft möjligheten att påbörja diskussioner för en eventuell LIA.
Hur hittade du det företaget?
– Jag blev kontaktad av en av Salesonomics ägare på Linkedin, som sa att de var intresserade av LIA-studenter, på den vägen gick det.
…känns väldigt professionellt och trovärdigt för oss som studerande.
Rekommenderar du SSB?
– Självklart rekommenderar jag skolan, jag skulle vilja påstå att det är ett bra upplägg för de allra flesta om man vill skapa sig fantastiska möjligheter och ett brett nätverk framåt. Lärarna vi har kommer från arbetslivet, vilket känns väldigt professionellt och trovärdigt för oss som studerande. Två kurser har jag tyckt varit extra intressant är CRM med Sara Larsen, samt Försäljning i digitala kanaler med Madeleine Gustafsson.
Har du utvecklats på flera områden?
– Jag anser att jag redan nu blivit bättre på att nätverka och bygga mitt personliga varumärke på framför allt Linkedin. Innan jag började studera på SSB hade jag ingen användning alls av Linkedin och förstod knappt var det var, till att nu spendera flera timmar om dagen på plattformen.
Berätta om ditt uppdrag med kalla samtal?
– Jag fick nyligen ett uppdrag av min utbildningsledare Jaquline Gyllenberg, där jag skulle kombinera kalla samtal med intervjuer av framgångsrika individer inom vår bransch. Det har varit väldigt lärorikt och jag har fått mycket mer respons än vad jag någonsin trodde var möjligt inför uppdraget. Det har faktiskt inte alls varit läskigt, utan snarare roligt att få både bredda mitt nätverk, samt få spännande insikter om branschen.
Dina 5 tips till en som ska studera Säljare B2B?
- Lista ut varför just du vill lägga 2 år av din tid på att studera. Spana in branscher du finner intressanta och fokusera på att lära dig mer om dessa branscher och vad dina styrkor är.
- Jobba på ditt nätverk redan från dag ett, både för din LIA och för framtida arbetsplatser. Linkedin är en fantastisk plattform för detta, där flera av dina kunder/arbetsgivare spenderar mycket tid.
- Kom över rädslan att göra saker du är obekväm med. Säljare B2B = kliva ur din comfortzone!
- Ge inte upp trots att det känns läskigt, tufft eller utmanande, du kommer ta dig starkare ur det och tillslut kommer det kännas lättare.
- Ta rygg på målmedvetna och duktiga personer i din klass och i din omgivning, som du verkligen känner att du kommer ha nytta av. Likaså på din framtida arbetsplats, skugga den bästa säljaren och ta tips från dem och var intresserad av att lära dig mer.
Här kan du läsa mer om YH-utbildningen Säljare B2B (Account Manager)