”Att ta emot studerande på praktik är en enorm möjlighet”

Tony Alderlid från Trelleborg Wheel Systems sitter i ledningsgruppen för Säljare B2B i Malmö och är även handledare för LIA-praktikanter. Här delar han med sig av råd till dig som företagare i Malmöregionen.

I vilken bransch är ni verksamma?
– Trelleborg Wheel Systems Ingår i Trelleborgskoncernen. Vi tillverkar däck och fälgar för maskiner som används inom lantbruk, skog, industri och entreprenadsektorn. Koncernen är global och har totalt ca 22 000 anställda. Jag är försäljningschef för Industri och entreprenad i de nordiska länderna.

Hur har Covid påverkat er?
– Utifrån Trelleborg Wheel systems perspektiv har vi kunnat hantera situationen förhållandevis bra. Vi har dessutom flera ben att stå på både vad gäller applikationssegment och försäljningskanaler.

Vilka framtida behov har ni av säljare?
– Generellt sett är behovet stort och ser även ut att öka i framtiden. Tidigare kunde vem som helst bli säljare bara man hade talets gåva. Så ser det inte ut idag. Rollen har förändrats i takt med en digitalisering och kravspecen ser lite annorlunda ut.

Hur har säljarens roll förändrats?
– Rollen som säljare är i dag komplex. Säljprocessen är mer komplicerad och det är längre tid mellan intresse och avslut. En säljare idag inom B2B måste vara mer insatt i produkten och förstå hela köpprocessen. Vilket innebär att man till exempel måste kunna hantera olika CRM-system. Gränsen mellan säljorganisationen och marknadsavdelningen håller på att suddas ut.

”LIA-perioden ger oss företag ett bra tillfälle att pejla av utbildningen och de studerande.”

Hur samarbetar ni med SSB i Malmö?
– På många olika sätt. Jag sitter med i ledningsgruppen och är även handledare åt en praktikant. Dessutom går min dotter på Stockholm School of Business i Göteborg på just utbildningen Säljare B2B. Hon stortrivs och jag rekommenderar skolan på båda orterna.

Vad innebär det att sitta i ledningsgruppen?
– Som representant för näringslivet har du en unik möjlighet att ge direkt input till skolan. Vilka kompetenser som man behöver ha, hur marknaden ser ut och vilka tidiga signaler som märks. Vi kan även påverka kursinnehållet och justera det efter ändrade behov. Vi har bland annat diskuterat behörigheten vad gäller engelskan för att möta marknadens krav. När man sitter i ledningsgruppen breddar man även sitt nätverk och kan få råd och tips från andra branscher som i det här fallet arbetar med sälj. Det är inte ansträngande och jag lägger ner cirka en timme i månaden.

Vad innebär det att var handledare?
– Det är ett nöje. Det är väldigt enkelt och det är ett utbyte åt båda hållen. Det ger oss en möjlighet att ge de studerande en bra bild av verkligheten och vilka krav som finns. Det ger oss även en tankeställare hur vi idag arbetar med våra säljare och vad som kan förbättras.

Vilka är fördelarna med att ha studerande på LIA?
– Det är en utmärkt rekryteringskanal med en tydlig Win-win-situation. Den studerande får insikt om yrkesrollen och en chans att känna av om jag vill jobba på företaget.

Vi har en kille som precis slutar sin LIA i dagarna och snart kommer en tidigare LIA-praktikant tillbaka. Jag har märkt att personer som kommer från en YH-utbildning snabbt kan sätta sig in i arbetet.

Hur är skolan i Malmö?
– Det är ljusa, fina lokaler och en inspirerande miljö för de studerande. Har bara bra erfarenheter av de lärare och utbildningsledare jag har haft kontakt med. Alla är mycket professionella och engagerade.

Tonys tips
– Tips till LIA-praktikant: Satsa tid och energi på att förstå företagets struktur så ger det ett bättre kunskapsutbyte för både parter.

– Som praktikplats: Ge praktikanten förtroende och ansvar och försök kommunicera en bild av behov och utmaningar ni står inför i dag men även kan komma att stå inför i framtiden.

Läs mer om utbildningen här 

Vi samarbetar med bland andra
Åhléns City / ALSO AB / Apoteket AB / Appelberg AB / Aramtis Headhunting / ATEA / Baby Shop Store STHLM AB / Beltrami Recruitment AB / Benify AB / Bik Bok AB / Bosch Rexroth AB / Cygate Sverige AB / ECIT / Euvic Sverige AB / Filippa K / Fortum Markets AB / Goava / Google / Happy socks / HM AB / ICA Sverige AB / Intersport AB / KGK / Lagerhouse / Learnifier AB / Lexicon / LINUM AB / Microsoft / Nordic Hotels / Panduro / Plantagen AB / Rahmqvist Group AB / REF Stockholm / Salgado / Stadium AB / Stjänsäljarpodden / Stora Coop / Talentech AB / Telavox AB / Tele2 IoT AB / Viva Media Group AB / Willys / WISE / Work Shop The Retail Agency / Workbuster AB / Zodiac Sverige AB /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stockholm of Business, orgnr. 556701-9699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata