”Den traditionella redovisningsbyrån är i snabb förändring”

Caroline Hassel är VD för redovisningsbyrån Credité Consulting AB och ledamot i ledningsgruppen för utbildningen Redovisningskonsulter på SSB. Här delar hon med sig av värdefulla råd och hur hon ser på framtiden.

Caroline kommer ursprungligen från Värmland och har en magisterexamen i företagsekonomi från Södertörns Högskola. Hon har sedan 2004 verkat i yrkesroller såsom redovisningsansvarig, ekonomichef och konsultchef. Carolines magisteruppsats (som senare blev en del av en bok) behandlade hur man kan skapa sociala bokslut för att synliggöra icke monetära värden i en verksamhet.

Hur ser du på din roll som VD?

– Rollen som VD i en bransch som förändras snabbt är både omväxlande och roligt. På en redovisningsbyrå är det viktigt att arbeta med de mest effektiva arbetssätten i kombination med de bästa tekniska verktygen i syfte att uppnå positiva marginaler. Det är en utmaning men också motorn till att leverera på en hög nivå i branschen, säger Caroline.

Din syn på YH- utbildningar?

– Jag tycker att yrkeshögskolan är ett jättebra alternativ för unga, men även för de som väljer att byta bana mitt i livet. Det är ett enkelt och snabbt sätt att komma ut i arbete eftersom en praktikperiod ( LIA,Lärande i Arbete) ingår i YH-utbildningar. Det är  en naturlig inkörsport till arbetslivet. Något som är särskilt viktigt för de utan stora nätverk.

Varför är du med i ledningsgruppen?

– I mitt arbete som ledamot i ledningsgruppen får jag möjlighet att påverka innehållet i utbildningarna utefter arbetsmarknadens behov och krav. Det är givande att få träffa ledningsgruppens ledamöter, studeranderepresentanterna och få deras syn på sådant som berör både utbildningen och branschen.

– I ett större perspektiv handlar det också om att jag tycker att det är viktigt att så många som möjligt har en chans in i arbetslivet, indirekt hjälper jag till med den biten genom detta arbete. Ett jobb betyder att man kan försörja sin familj, träffa andra människor och därigenom utvecklas själv. Sådant inspirerar mig att bidra till, jag får påverka innehållet i utbildningen och inom ett område som jag jobbat med i hela mitt yrkesliv.

Hur ser du på framtiden för redovisningsbranschen?

– Branschen förändras väldigt snabbt nu men på olika sätt, man arbetar på en mer övergripande nivå myndigheter emellan för att skapa ett slags ekosystem för finansiell data. På sikt kommer detta förenkla digitaliseringen.

– Lagstiftningen kommer till slut att anpassas efter vad den rådande digitaliseringen inneburit. Under tiden erbjuds det fler och fler tekniska lösningar inom områden som AI och kvittoredovisning vilket kommer att frigöra tid.

– De traditionella stansningsuppgifterna kommer att försvinna, istället kommer man arbeta med att kontrollera de tekniska lösningar och stötta kunderna med att tolka siffror och fatta beslut. Den traditionella redovisningsbyrån transformeras helt enkelt till att bli en digital rådgivningsbyrå.

Hur blir man framgångsrik inom redovisning?

– Man måste ha ett stort intresse för redovisningsfrågor och företagsekonomi i allmänhet. Det är också viktigt att vara intresserad av teknik och inte vara rädd till förändring kopplat till det. För att lyckas på sikt behöver man bli en bra coach/ rådgivare som kunderna litar på och har förtroende för.

Har du några ledord?

Mina ledord är: mod (man måste ha mod för att fatta beslut, göra förändringar och vara förändringsbenägen), engagemang (man måste älska det man gör då kommer engagemanget av sig självt) och utveckling (så länge man är nyfiken och vill utvecklas så växer man som människa och företag).

Läs mer om utbildningen här

 

 

Vi samarbetar med bland andra
Åhléns City / ALSO AB / Apoteket AB / Appelberg AB / Aramtis Headhunting / ATEA / Baby Shop Store STHLM AB / Beltrami Recruitment AB / Benify AB / Bik Bok AB / Bosch Rexroth AB / Cygate Sverige AB / ECIT / Euvic Sverige AB / Filippa K / Fortum Markets AB / Goava / Google / Happy socks / HM AB / ICA Sverige AB / Intersport AB / KGK / Lagerhouse / Learnifier AB / Lexicon / LINUM AB / Microsoft / Nordic Hotels / Panduro / Plantagen AB / Rahmqvist Group AB / REF Stockholm / Salgado / Stadium AB / Stjänsäljarpodden / Stora Coop / Talentech AB / Telavox AB / Tele2 IoT AB / Viva Media Group AB / Willys / WISE / Work Shop The Retail Agency / Workbuster AB / Zodiac Sverige AB /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stockholm of Business, orgnr. 556701-9699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata