Jaquline är guld för de studerande

Jaquline Gyllenberg är vår utbildningsledare i Stockholm för utbildningarna Säljare B2B samt Butiksledare. Hon är utbildad inom många ämnen som hälsa, kommunikation, verksamhetsutveckling och varumärkespaketering. Men hon stortrivs i sin nuvarande yrkesroll.

– Som 16 åring jobbade jag kvällar på ett stort företag, vår chef lämnade sin post från en dag till en annan och frågan kom om jag under en period ville ansvara för ruljansen som bestod av kontant kassahantering med stora belopp, personal samt service ut till kund. Varje kväll mellan 18-22 passerade det flera hundra kunder på vår avdelning, det gav både mersmak om ämnet human behaviour men även en bred bild av vad det innebär att kunden alltid har rätt. Lärdomarna från det jobbet kom sen att byggas på och vidare.

Hur ser du på utbildning?
­– För mig är utbildning en biljett in till olika rum, för varje kunskapssteg man tar följer det med en del privilegier, utmaningar och lärdomar. Jag tjatar ofta om att det är skillnad på att vara informerad, kunnig och kompetent. Det är i det sista steget som den stora belöningen kommer ekonomiskt och titelmässigt men framförallt så infinner det sig ett lugn i det steget.

– Man vet det man vet och resten får man acceptera att man inte vet något om. Dessutom finns det alltid någon som kan och vet mer än en själv, ju snabbare man förstår det desto enklare är det att släppa garden och låta sig ”utbildas” istället för att kämpa i motvind med att man skall vara duktig, få beröm och erkännande.

Har du en YH-utbildning?
– Under några år drev jag en stor yogastudio på ca 300 kvm med ca 15 underleverantörer och några anställda. Men, jag var fokuserad vid leverans av den dagliga verksamheten och kunde inte ta fågelperspektiv. Så pass mycket förstod jag att jag måste komplettera kunskaper och omvandla dem till kompetenser om jag skulle vara trygg i mitt fortsatta arbete som företagare.

– Jag släckte därför ner verksamheten och studerade mentorskap, konceptutveckling och parallellt hjälpte jag småföretagare på pro bono basis med det jag lärde mig i skolan. När min 2 åriga YH-utbildning var klar hade jag en kundbas jag kunde leva på till jag kom på vad jag ville göra härnäst.

Hur är det att vara utbildningsledare?
– Rollen innefattar en stor del projektledning, samarbete med företag då våra studerande skall ut på sin LiA (lärande i arbete/praktik) men också genom de ledningsgruppsarbeten vi genomför flera gånger om året. Man kan säga att de viktigaste delarna i jobbet består av administration som på olika sätt skall kommuniceras och genomföras.

– Rollen fick jag efter ett konsultuppdrag på skolan. Jag hade redan månaden innan bestämt mig för att lämna det egna företagandet och därmed var jag redo när jag blev tillfrågad om rollen, eller snarare det kom en boll och jag tog den vidare.

Dina tips till de som studerar?
1. Läs, läs, läs, läs och när du tycker att du repeterat tillräckligt läs en gång till. Jag menar inte planlös läsning utan strategisk. Ens ordförråd utvecklas och det muntliga följer förr eller senare med.
2. Öva, öva, öva på att bli bekväm med att arbeta i grupp. Det är en av de största utmaningarna för många. Att öva på och kunna samarbeta, dyka upp och leverera i tid samt formulera det man vill ha sagt gör all skillnad i världen sen ute i arbetslivet.
3. Våga fråga! Det finns inga dumma frågor, din fråga kan låta korkad för någon som kan mer än du men om du ställer den så är det ju för att du inte förstår. Gå inte ifrån en skoldag utan att ha förstått allt det som sagts.

Och sista tipset, blir grym på att socialisera med klassen. Orkar du inte eller har behov av det fine men redan under utbildningen har du möjlighet att hitta dina framtida kollegor eller referenser inför en jobbansökan.

Hur ser framtiden ut för Säljare B2B och Butiksledare?
Jag är i nära kontakt med de företag som utvecklar våra utbildningar genom ledningsgruppsarbetet på skolan och ger svar från de senaste mötena.

Utbildade Butiksledare kommer det att behövas fler av. Det är inte ovanligt att man börjar som säljare i en butik och klättrar i organisationen. Pengar skall in, man skall kunna kommunicera och samarbeta. Man måste alltså kunna räkna på affärer samt vara bekväm med den ibland obekväma sanningen att vi alla inte är lika eller tänker lika och ändå på ett smidigt vis måste komma överens. Allt detta får man med sig från vår utbildning och resten är träning.

När det gäller Säljare B2B tror jag att man under sin utbildning skall samla alla kunskaper och göra om dem till sina. Säljare säljer på tillit oftare än på att kunden verkligen behöver det den köper. Att vara en kunnig, lyhörd och påläst säljare är ett måste om man skall klara sig. Vi är alla säljare på ett eller annat sätt alla dygnets vakna timmar och en Säljare B2B behöver bli en kundexpert för att klara sitt jobb och jobb kommer det att finnas.

Har du några ledord?
Jag har under många år coachat och varit mentor i olika former åt både tonåringar och vuxna och är det något som gör skillnad för att man skall lyckas är det att man skall vara tydlig med sina mål och lägga krut på att bli säker och bekväm med sin person. Så metaforen är väl -definiera ditt mål innan du börjar ro och checka av dina resurser mentalt och fysiskt innan du sätter dig i båten.

Ett annat starkt kort är sikta på G i betyg i ”allt” och all den kraften du har över gör du ett ”VG” av. Bränn inte ut dig i onödan. Har du lätt för att plugga eller vill visa dig själv att VG är grejen så kör men annars se till att förstå allt och spar VG tiden som jag kallar det till att hinna maxa din prime time (fria tid) till att nätverka med dina klasskamrater, omvärldsbevaka andra brancher eller bara vila.

Ses vi på någon av mina utbildningar så kommer jag berätta mer.

Till utbildningen Säljare B2B

Till utbildningen Butiksledare

Vi samarbetar med bland andra
Åhléns City / ALSO AB / Apoteket AB / Appelberg AB / Aramtis Headhunting / ATEA / Baby Shop Store STHLM AB / Beltrami Recruitment AB / Benify AB / Bik Bok AB / Bosch Rexroth AB / Cygate Sverige AB / ECIT / Euvic Sverige AB / Filippa K / Fortum Markets AB / Goava / Google / Happy socks / HM AB / ICA Sverige AB / Intersport AB / KGK / Lagerhouse / Learnifier AB / Lexicon / LINUM AB / Microsoft / Nordic Hotels / Panduro / Plantagen AB / Rahmqvist Group AB / REF Stockholm / Salgado / Stadium AB / Stjänsäljarpodden / Stora Coop / Talentech AB / Telavox AB / Tele2 IoT AB / Viva Media Group AB / Willys / WISE / Work Shop The Retail Agency / Workbuster AB / Zodiac Sverige AB /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stockholm of Business, orgnr. 556701-9699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata